business-woman-1240300-639x414Ei bine, probabil cea mai frecventa intrebare de care ne lovim e cea legata de HR – (Human Resources sau Resurse Umane pe romaneste). Ce faceti voi mai exact?

Exista in general 2 idei vehiculate – prima idee e ca cei de la HR se ocupa de recrutare iar a doua e ca cei de la HR se ocupa de serviciul de personal – adica adeverinte, acte aditionale sau telefoane sa te anunte ca ti s-a taiat 10% din salariu.

Este corect? Sigur, este corect in masura in care a zice ca treaba unui doctor e sa-ti ia temperatura.  Este corect, insa nu e de-ajuns.

Mie imi place sa spun ca HR-ul este de fapt departamentul care are grija de oameni.  Ce inseamna asta? Sa o luam in ordine.

Inainte sa te angajezi, cei de la HR te invita sa povestiti despre experienta ta, despre ce vrei sa faci, despre cum te potrivesti jobului. Asta se numeste recrutare.

Dupa ce te accepta, ei trebuie sa-ti pregateasca dosarele de personal. Si iti dau o lista cu documente pe care trebuie sa le aduci, iti pregatesc contractul, fisa postului, iti dau sa citesti regulamentul intern, toate procedurile companiei. De asemenea te invata ca oridecateori ai nevoie de o adeverinta, oridecateori se schimba ceva in contractul tau sau pur si simplu ai intrebari referitoare la drepturile tale, ei sunt persoanele potrivite pentru job.  Asta se numeste administrare de personal.

In prima luna de munca cineva iti organizeaza niste traininguri in care esti invatat sa lucrezi cu sistemele pe care le vei folosi, in care vei fi pregatit practic sa-ti asumi rolul pentru care ai fost angajat. Ei bine, asta se numeste training.

Dupa ce ai muncit, ti-ai depus cererile de concediu, astepti sa fii compensat pentru asta. Asa ca cineva trebuie sa completeze niste documente pe care sa scrie cat ai lucrat in fiecare zi, sa aiba grija de cererile tale de concediu, sa calculeze ce taxe trebuie sa platesti din salariul tau, sa depuna declaratiile la autoritati, sa-ti trimita banutii in cont si sa-ti dea fluturasul de salariu. Asta se numeste payroll si salarizare.

Si pentru ca deja ne lungim cu vorba, trebuie sa mentionam mai departe ca mai urmeaza cei de la Compensatii si Beneficii – care stabilesc ce structura are salariul, ce bonusuri se platesc, ce beneficii primesc angajatii – gen abonamente la sala, asigurari medicale etc.

Exista un departament care se ocupa cu raportarea.  Ei trebuie sa stie totul despre tot si sa faca prezentari despre cati oameni sunt in companie, cati oameni pleaca, ce face fiecare om, unde mai e nevoie de oameni, cat ne costa fiecare om, de ce pleaca, de ce vin, cine mai angajeaza, cine da afara si asa mai departe. Nu ca ar fi acelasi lucru, dar ei trebuie si sa se asigure ca toate informatiile din sisteme sunt corecte. Ei sunt departamentul de raportare. 

De aici continuam cei care se ocupa de sistemul de evaluare si dezvoltare personala, de orientarea in cariera, de designul organigramei si pe cei care se asigura ca toti au sanse egale si nimeni nu e discriminat, pe cei care stau la masa partenerilor si urmaresc interesele angajatilor, cei care mediaza conflictele dintre angajati si angajator,  pe cei care creeaza strategii de retentie si motivare, pe cei care fac proceduri, pe cei care verifica daca procedurile sunt respectate, pe cei care se ocupa de comunicari, pe cei care fac research, pe cei care planifica numarul de oameni din fiecare departament, pe cei care fac planuri de continuitate pentru situatiile de urgenta, cei ce organizeaza team buildinguri, cei care se implica in campaniile de CSR,  cei care discuta si negociaza cu ITM-ul, pe cei care discuta cu reprezentantii angajatilor si lista poate continua mult.

Problema apare cand un angajator are impresia ca tot ce am enumerat mai sus e o treaba secundara care poate fi inclusa in munca unei persoane cu alt rol. Si asa ajungem la situatiile in care contabilul face administrare de personal, functionarul face recrutare si mecanicul face strategii de retentie.